Hållbarhet och miljöansvar

För mig är miljö- och hållbarhetsfrågor centrala, och något jag alltid tar i beaktande vid olika slags beslut. Att då dra igång en verksamhet med en webbutik, som bidrar till långväga transporter och onödigt bruk av resurser, kan förstås med all rätt ifrågasättas, och det är något jag tänkt mycket på. När nu webbutiken ändå är ett faktum gör jag vad jag kan för att i alla led hålla nere verksamhetens negativa påverkan på omvärlden.

Miljöbättre val

Så långt jag har möjlighet väljer jag de produkter, material och leveransalternativ som är snällare för miljön. Några exempel på detta:

  • Alla ingående delar av mina brevprodukter är tryckta på miljömärkt och i vissa fall även återvunnet papper, utan giftiga kemikalier och onödiga tillägg. 
  • Vissa klistermärken är ekologiska och även veganska, vilket innebär bland annat att de är tillverkade av mineral- och växtdelar (och därmed är helt PVC-fria), har ett limfritt, vattenbaserat klister och inte är testade på djur. 
  • Jag anlitar enbart noga utvalda tryckerier som har ett tydligt hållbarhetsengagemang och miljöbättre tryckprocesser och fraktalternativ. 
  • Plasten som används till mina 3D-utskrivna produkter är PLA-plast.
  • Mina 3D-utskrivna produkter tillverkas i huset och behöver inte fraktas till mig alls, vilket också betyder att jag inte behöver hålla något onödigt lager, utan kan ta fram dem helt utifrån efterfrågan.
  • Jag väljer ull med omsorg, köper gärna direkt från ullproducenten, där jag kan få insyn i fårens levnadsförhållanden och där ullen inte heller processats i anonyma storindustrier och fraktats från andra sidan jorden. Jag använder även relativt små mängder ull och andra material till mina skapelser, och svinnet är i princip obefintligt.
  • Jag återbrukar gärna föremål och köper en del begagnat till verk som innehåller beståndsdelar jag inte kan tillverka själv. I dessa fall stöttar jag också gärna verksamheter vars intäkter går till välgörande ändamål.
  • Jag strävar efter att packa mina försändelser så optimalt som möjligt, och använder gärna återbrukade emballage. Min förhoppning är att du som tar emot ett paket från Joxe Stilfigurer ska kunna återanvända sådant förpackningsmaterial ytterligare minst en gång.
  • Mina egna transporter till brevlådan sker till fots (eller möjligen på cykel).
  • Jag handlar gärna mer lokalt än globalt, för färre långväga transporter. 
  • Jag funderar ständigt på att utveckla alternativa leveransmetoder, såsom nedladdningsbara produkter, avhämtning och liknande.

Ingen överkonsumtion

Jag försöker så långt det är möjligt att anpassa mina inköp och upplagor av tryckta produkter efter efterfrågan, och inte köpa in överexemplar bara för att priset på dessa blir lågt. På samma sätt vill jag i möjligaste mån undvika att genom kampanjer och mängdrabatter locka dig som kund att köpa mer än du tänkt dig. Jag lovar därför att du inte kommer att se några reor i denna butik.

Hållbarhet för hälsa och livskvalitet

För Joxe Stilfigurer handlar hållbarhet även om vad som är ett rimligt arbetsliv för mig som person, både med tanke på tid och arbetsuppgifter. I det avseendet är denna verksamhet en lösning som fungerar bättre än traditionellt förvärvsarbete.  

Bunsy som förebild

Jag vill gärna tro att glada människor i en gemenskap bidrar till en bättre värld i sig, och på samma sätt som min lilla vän Bunsy med sina tankar och sin livsstil hjälper mig att bli en mer medkännande människa hoppas jag att jag i min tur ska kunna inspirera några fler att göra medvetna och hållbara val. I så fall är till exempel snigelpost kanske inte helt av ondo ens ur ett miljöperspektiv.