Butiken är stängd tills vidare

En kombination av efterhängsna tekniska problem, som för närvarande gör tillvaron som ansvarig för en webbutik minst sagt otrygg, och hälsoproblem, som samtidigt gör att jag inte heller kan vara så tillgänglig som jag vill och behöver kunna vara, gör att jag känner mig tvingad att tills vidare hålla butiken stängd.

Jag låter dock de produkter som finns i butiken nu ligga kvar, fast som ”slut i lager”, för att inte i onödan förstöra länkar till dem med mera, särskilt som jag ännu inte vet hur länge uppehållet blir eller vad jag kommer att fatta för beslut framöver.

Mina gratis virkmönster kan därmed också fortfarande laddas ner precis som vanligt.

Har du frågor gällande tidigare beställningar går det bra att kontakta mig genom att skriva till den adress du fått orderbekräftelsen från, eller via kontaktformuläret. Jag svarar så snart jag kan, även om svarstiden tyvärr kan variera, av samma anledningar som jag nämnde ovan.

Tankar efter novemberutmaningen NaNoWriMo

Eftersom skrivutmaningen NaNoWriMo var så givande förra året hade jag redan i augusti bestämt mig för att ägna november åt att delta i den även i år. (Läs tidigare inlägg om mitt NaNo-äventyr här.)

Redan dag 2 av de 30 bestämde jag mig dock för att inte satsa på kvantitetsmål över huvud taget, eftersom jag visste att allt annat jag också hade på gång skulle stressa mig och ställa till problem med beslutsfattande och prioriteringar. Allra först hade jag faktiskt tänkt försöka uppnå 1667 ord varje dag, vilket är det genomsnittliga antal ord som behövs för att nå totalmålet 50000 ord under månaden. Det skulle även ge mig det i mina ögon mest svåruppnåeliga av alla de små virtuella belöningsmärken man kan samla på sig under utmaningen. När jag tog mitt förnuft tillfånga insåg jag ändå att det klarade jag ju inte ens förra året när jag trots allt skrev en bit över 50000 ord totalt.

Den här gången var förutsättningarna annorlunda, med en massa annat att göra parallellt med skrivandet, så för att inte helt behöva ge upp det roliga jag sett fram emot beslutade jag mig för att ha som huvudsakligt mål att i stället skriva något litet varje dag. På så sätt skulle jag i alla fall fortfarande ha möjligheten att nå målet att ha rapporterat in något varje dag under utmaningen. Detta nya mål skulle frigöra tid och ge mig möjlighet att återgå till att redigera klart den första boken, och helst också ta itu med allt annat som rörde den fortsatta processen den.

Mitt resultat i NaNoWriMo 2024. Totalt 22906 ord blev det. Klart mer än inget alls i alla fall!

Skrivandet gick sedan rätt trögt och jag var ganska oinspirerad, men jag höll disciplinerat fast i vanan att skriva lite varje dag. Den plötsliga peaken i antal ord som syns den 16:e berodde inte på ett plötsligt idéflöde utan bara på att jag bestämde mig för att slå ihop det idédokument där jag skrev mer lösryckta textavsnitt med det manusdokument där jag försökt att bara skriva löpande text i hela kapitel. När nu själva idén med skrivutmaningen är att räkna totala antalet skrivna ord måste ju ändå alla tas med! På detta vis blev det också lättare att hålla koll på både totalsumman och ökningen dag för dag. För övrigt brydde jag mig fortfarande inte nämnvärt om resultatet.

Sista veckan fick jag dock en liten knäpp igen, när jag just släpat mig över 20000 skrivna ord och började se 25000 (och nästa lockande belöningsmärke) som ett nåbart slutmål. Om jag bara skrev 1000 ord om dagen skulle det vara lätt gjort! Men då blev det omedelbart så mycket press över det hela att jag mest bara satt och petade i texten jag redan skrivit och inte alls hade några idéer som drog igång mitt skrivande. Och den stora skillnaden mot förra årets bok, som jag kunde skriva så lätt och snabbt, var ju att jag då hade en klar bild av den i huvudet och att det fanns hur mycket stoff som helst att bara välja bland när jag satte mig med texten. Med den andra boken har jag fortfarande inte ens för egen del kommit fram till vad ”lösningen” är, så hur skulle jag kunna börja redogöra för den då? Givetvis blir det pressat att försöka tänka fram något sådant på kort tid.

Fokus låg som sagt samtidigt egentligen på att redigera den första boken så att den skulle bli redo att visas för ”min” redaktör (vilket jag hoppas kunna återkomma till senare, och helst inte alltför långt fram i tiden). I själva verket blev det dock nästan inget alls av den varan på ett bra tag igen, dels på grund av att jag tappade vanan för ett slag och genast blev lite rädd för manuset igen, dels på grund av att jag var mer eller mindre överväldigad av ”för mycket av allt hela tiden” för att ens hinna öppna dokumentet.

Min kreativitet och arbetstid lades under månaden i övrigt främst på videoproduktion, vilket i sig inte var fel, eftersom det numera kommit att bli ena halvan av min kärnverksamhet. Eller ska det rentav räknas som mitt huvudfokus? Jag började fundera på om jag vill se mig som, eller i alla fall jobba mot att bli, huvudsakligen youtuber med böcker som biprodukt, eller författare med Youtube som marknadsföringskanal — eller en perfekt symbios mellan de båda delarna? Jag som egentligen inte är gjord för att göra mer än en sak i taget! Samtidigt kan det ju vara ett bra upplägg, för sannolikheten att jag ska ha lust att jobba med åtminstone en av delarna varje dag är större än att jag ska ha motivation att nöta på med samma sak för jämnan. Hur som helst kändes det som en bra fråga att ställa mig och att ha i bakhuvudet, även om själva etiketten i sig inte har någon betydelse för mig, vad jag vet i alla fall. Den skulle förstås kunna påverka både min syn på mig själv, hur jag pratar om min kreativitet, hur jag framställer mig utåt och i förlängningen vilka möjligheter som dyker upp till vägar vidare.

Just nu blir det dock förmodligen lite paus för den andra boken. Visserligen har jag vanan inne att åtminstone öppna dokumentet regelbundet, så det kan bli svårare att återuppta arbetet senare, men just nu måste utmaningen få vara att våga mig in i det första manuset igen. Det är ju så nära! Ja, förutom att jag nu när en faktisk redaktör står och trampar i farstun börjar få lite panik, tycker att allt jag skrivit är uruselt och bara vill skriva om allt. Eller, vill och vill, jag önskar att jag magiskt kan få det att bli annorlunda redan som det är, antar jag.

Omedelbar uppdatering om NaNoWriMo 2024

Jag tyckte att det var misstänkt tyst angående NaNoWriMo. Trots att det gick fint att registrera sitt nya projekt för november och jag gjort det kom inga hurtiga påminnelsemejl från dem som det annars brukade göra. Och ingen tycktes prata om det alls längre. Jag som sett fram emot den här dagen så mycket började bli osäker. Det kändes som om alltihop bara var min egen fantasi. Fanns inte den här gemensamma utmaningen längre?

När jag började kolla upp saken via hashtags på sociala medier blev jag varse någon form av missnöje och uppror hos tidigare deltagare som jag inte alls hört talas om innan. Tydligen ska organisationen nu bojkottas på grund av att de godkänner AI. Jag kan förstå problemet i sak, eftersom det är samma fråga som gäller alla konstnärliga och skapande verksamheter som jag skulle kunna tänkas ägna mig åt, det vill säga att AI hotar att ta över och göra möjligheterna att tjäna sitt levebröd som kreativ än mindre. Och att tillåta AI-genererade textmassor för en skrivutmaning som går ut på att producera mängd snarare än kvalitet, ja, det verkar ju bara dumt.

Samtidigt deltar man väl i en skrivutmaning för sin egen skull? För att man vill skriva? Och systemet med att rapportera in resultatet har ju alltid ändå byggt på förtroende. Att ”vinna” NaNoWriMo är lätt, det är bara att uppge att man skrivit 50000 ord! Så om man är ärlig eller ej har egentligen ingenting alls med AI att göra. Och hur många av månadens skrivprojekt som resulterar i faktiska, utgivna böcker, och om AI har en chans att hota den lilla andel skrivna verk som är tillräckligt bra för att bli utgivna och lästa, det är väl en helt annan fråga som jag inte tänker ägna mitt fokus åt just nu.

Så även om detta (och inte minst frånvaron av de där peppmejlen som tidigare känts närapå kvävande) dämpade min entusiasm och nu gör mig smått generad över att jag talat vitt och brett om NaNoWriMo inför denna omgång, så använder jag ju bara deras namn och idé som anledning att komma igång och skriva något som jag ändå skulle skriva. Det förändrar egentligen ingenting för mig, men visst, jag kan väl sluta nämna själva organisationen då.

Det känns inte alls som jag hade tänkt mig när jag gick och väntade på den här dagen, men nu börjar jag skriva den där boken i alla fall!

NaNoWriMo 2024, eller?

I morgon är det obegripligt nog redan november igen, och sedan förra året betyder det NaNoWriMo! (Alla inlägg jag skrivit om detta finns under etiketten NaNoWriMo.) Det var så roligt att ta mig an denna skrivutmaning förra året, och verktyget har fortsatt att vara en god hjälp under året som gått med bokskrivande och redigering, så jag är riktigt taggad på att kasta mig över samma utmaning även i år.

Inför september satte jag upp en plan som innebar att jag skulle ägna de två månader jag hade fram till november åt att redigera min första bok tills jag hade ett färdigt råmanus att äntligen låta någon annan läsa. Det kändes lagom, för så fasligt långt kvar till den punkten var det väl inte, och en liten deadline kunde nog hjälpa till med farthållningen utan att bli alltför stressande. Sedan skulle det passa perfekt att inleda nästa bokprojekt medan jag inte kunde göra så mycket åt det första.

Jag har sedan länge flera ytterligare bokidéer, varav den jag tänkt satsa på nu känns lika självklar och redo att skrivas ned som den första var när jag tvärt påbörjade det projektet. Förutsättningarna är dock lite annorlunda i år. Dels gick det så lätt med den första boken för att jag hade så oerhört mycket material i huvudet att bara ösa ur mig, så att komma upp i 50000 ord på en månad handlade bara om att få tid att faktiskt skriva dem, medan den andra boken kommer att kräva betydligt mer tänkande för att innehållet ska kunna börja ta form. Dels har jag nu egentligen lite för mycket annat på gång för att jag ska kunna ge mig själv samma sköna skrivfokus som jag hade förra året.

Att jag inte lyckades med målsättningen att redigera färdigt den första boken så långt jag tänkt mig fram till nu gör förstås inte osäkerheten mindre. Det går fortfarande relativt lätt när jag väl får tillfälle att sätta mig med manuset, även om det nu huvudsakligen är de mer envisa och svåravgjorda frågorna och detaljpillande småbesluten kvar. Men när det ständigt händer så mycket annat omkring mig som tvingar mig att sätta boken längst ner på priolistan, ja, då står ju denna uppgift fortfarande kvar där, och pockar på uppmärksamhet samtidigt som jag alltså tänkt påbörja nästa skrivutmaning. Och samtidigt som allt det där andra lika oförtrutet drar i mig dag efter dag då.

Så jag tvekar lite. Jag har varit så totalt inställd på att den 1 november äntligen få börja skriva på den andra boken, men är det egentligen så smart? Vad händer om jag inte alls hinner jobba särskilt mycket med den under månaden? Man kan ju förstås alltid hävda att något såklart är bättre än inget, men är det fortfarande bättre att påbörja detta nu om det samtidigt innebär ett grovt missat mål?

Det är ju inte bara totalmålet 50000 ord som gjorde utmaningen så rolig och perfekt för mig förra året, utan även att hela vägen dit är spelifierad. Man får små duktighetsmärken för att rapportera in framsteg i skrivprocessen två dagar i följd, tre dagar i följd, sju dagar i följd, fjorton dagar i följd, upp till varenda dag under hela månaden, och även för sådant som att uppnå snittmålet för en enskild dag (1667 ord) varje dag under utmaningen. Strävar man efter att klara av sådant (vilket blir så otroligt lockande när man väl påbörjat en serie av framgångsrika dagar!) kan man ju inte heller med gott samvete skriva större mängder då och då, även om man totalt når upp till slutmålet på så sätt. Om man inte småfuskar och bara rapporterar in minsta möjliga antal ord och håller inne med resten för att sedan pytsa ut dem efter hand, förstås. Eller, ja, inget är väl egentligen fusk om man bara använder utmaningen som skrivsällskap och hjälp på traven. Allt som gör att boken blir skriven, om det så är under november eller under de kommande femton åren, måste ju räknas som positivt, antar jag.

Men kommer det att stressa mig och riskera att göra mig besviken om jag ger mig på det just nu? Det kan jag fortfarande inte försäkra mig själv om att det inte riskerar att göra.

Butiksstädning

Då jag fokuserar på annat skapande för närvarande och förmodligen för ett tag framöver har jag bestämt mig för att rensa upp lite i webbutiken. Digitala produkter och nåltovningsformar kommer att finnas kvar, men resten blir det nu en sista chans att sno åt sig, dessutom till nedsatt pris. Dessa produkter finns kvar i butiken som längst till och med söndagen den 29 september, så passa på!

Liten sociala medier-livskris

Jag brukar normalt inte ryckas med så mycket i diskussionerna om olika sociala medier, vilken plattform som gäller för stunden och vilka upprörande förändringar som är aktuella (upprörs av själva förändringarna gör jag dock definitvt!). Men på sistone har jag kommit på mig själv med att allt oftare känna någon form av uppgivenhet när det kommer till min egen relation till sociala medier.

Det har ingenting med beroende och ett behov av att minska skärmtiden och intrycken att göra, även om det egentligen ändå skulle vara skönt, eftersom mycket av det jag ser i mina flöden gör mig illa till mods på ett eller annat sätt, eller bara stjäl energi, helt enkelt.

Nej, det har snarare att göra med att det känns som att jag inte har något val. Som småföretagare, och dessutom en person inom kreativ verksamhet, är det nästan otänkbart att inte vara aktiv i sociala medier. Samtidigt har det blivit allt svårare att ens nå ut till de följare man redan har, än värre att hitta fram till en ny publik. Tanken är väl att man ska tvingas betala för att synas, men det fungerade inte ens tidigare, enligt min erfarenhet, så det har jag inte för avsikt att ge mig in på igen. Men numera finns det ändå nästan inget annat sätt att synas, få och hålla kontakt med kunder och vara delaktig i sitt nätverk än att ha en närvaro i sociala medier.

Var ska jag ens vara nuförtiden? Som de flesta andra har jag genom åren testat många olika plattformar, i olika faser varit aktiv på dem i varierande grad, följt med strömmar, hängt kvar, försökt att vara konsekvent men ändå ständigt testa nytt för att hänga med i de konstant föränderliga villkoren. Och min upplevelse är väl mest att det, trots den tekniska utvecklingen och allt mer avancerade appar, bara blir allt mer användarfientligt att skapa och publicera inlägg. 

Jag gillar dock fortfarande idén som alltid har lockat mig: att kunna dela med mig av mitt aktuella till många personer på en gång och slippa berätta samma sak om och om igen (fast det håller inte längre, då folk ändå inte kollar eller får se ens inlägg i flödet utan skriver och frågar personligen ändå), att kunna vara hyfsat uppdaterad med bekantas liv även när vi inte hörs så ofta (fungerar inte heller längre, då nästan ingen postar något) och inte minst möjligheten att dela intressanta saker med sin umgängeskrets utan att för den skull behöva pracka på enskilda personer länkar och oönskade tips (jag har själv mycket svårt att hantera sådant när jag får det frekvent, särskilt från personer som egentligen inte känner mig, och jag kände länge ett krav på mig att läsa alla artiklar, kolla alla länkar, kommentera alla tips jag fick, trots att de inte alls berörde mig egentligen).

Facebook har jag varit trött på länge. Där skulle jag kunna tänka mig att bara ha kvar mitt privata konto mest som en adressbok, med möjligheten att hålla kontakt med bekanta, ta del av angelägna gruppers diskussioner och ibland kolla upp någon person eller sida. På grund av att jag har ett företag känner jag mig ändå tvungen att också ha en företagssida, dels för att det är via Facebook som företagsverktyget finns, det som ska göra det enkelt att sköta det administrativa, schemalägga inlägg och dubbelposta på flera plattformar och sidor, men som i praktiken bjudit på alldeles för mycket strul och frustration, och många gånger slutat med att jag ändå tvingats göra jobbet två eller rentav ännu fler gånger för att lyckas posta det jag vill så som jag har tänkt mig det.

Instagram har jag alltid trivts bäst med, dels för att jag upplevt det som en mer vänligt sinnad miljö där jag kunnat välja att följa konton som erbjudit fina bilder och genuint positiva upplevelser. Med tiden har det dock kommit att handla allt mer om rörlig bild, vilket är något jag själv varken vill lägga tid på att titta på eller skapa, så då blir vrån där sådana som jag uppehåller oss allt trängre med tiden. När det nu ryktas om att till och med ens profilsida helt kommer att förlora den kvadratiska grund som alltid styrt mitt bildskapande på denna plattform tappar jag sugen än mer. 

Samtidigt har jag inte varit särskilt aktiv sedan jag bytte inriktning på min kreativa verksamhet. För närvarande har jag sällan något att visa upp i bildväg. När nu allt ändå förväntas vara i videoformat kan man lika gärna förflytta sig helt till Youtube, vilket mer eller mindre är vad jag kommit att göra. Mitt nya fokus på min Youtube-kanal och boken jag skriver är dock betydligt mer personligt än Joxe Stilfigurer, så jag har övervägt att skaffa ett separat konto på Instagram för att kunna posta uppdateringar om denna verksamhet någonstans. Men tanken med det skulle ju i så fall vara att dra publik till Youtube och den kommande boken, och om ändå ingen upptäcker en på Instagram är det förstås ingen poäng med det heller. Och främst skulle väl detta Instagram-konto ändå skapas för att möjliggöra en kanal ut på Threads.

Threads är i teorin den typ av socialt medium som borde passa mig bäst. Där slipper jag helt lägga något krut på att ackompanjera mina tankar med bilder, rörliga eller stillastående. Men av någon anledning har jag aldrig lyckats komma överens med mikrobloggar, och inte bara för att jag företrädesvis skriver långt (uppenbarligen!), utan även för att dessa plattformar påminner mig om de sämsta sidorna av verklighetens sociala liv. Jag hittar helt enkelt aldrig in i gemenskapen. Det tycks sällan finnas några som tänker som jag, som jag vill följa eller som vill följa mig där. Och jag upplever mest att jag ser folk antingen slänga ur sig enkla frågor som hade kunnat besvaras med en snabb nätsökning (antagligen för att väcka engagemang?) eller ger uttryck för illa dolda trångsynta och dömande kommentarer om andra människors egenskaper och val. Så hur länge skulle jag ens vara motiverad att försöka? Förmodligen skulle det vara bortslösad energi att dra igång något sådant.

Helst skulle jag bara ha min egen blogg att styra allt till. Här får jag uttrycka mig i text, bild eller film precis efter egen smak och det behov jag har för stunden, och jag slipper kämpa för att synas i några flöden. Men hur får man ens någon att hitta till en blogg nuförtiden?! Dessutom har jag sedan ett tag tekniska problem som gör att även bloggen känns smått fientligt inställd till mig med alla sina krångliga tillägg. Det tillägg som möjliggör att man kan prenumerera på blogginlägg blev snabbt föråldrat och en säkerhetsrisk, och jag har inte hittat någon alternativ lösning än. (Själv använder jag fortfarande rss-läsare för att följa bloggar, men det är det nog inte många som ens vet hur man gör längre.) Och det tillägg som skulle stoppa spamkommentarer så att jag inte ens behöver få dem till granskning var så effektivt att ingen kunde kommentera alls, så jag var tvungen att lätta på skyddet just för bloggen, med följden att jag måste ödsla tid och kraft på ständiga mejl om spamkommentarer som ska granskas. Att stänga av eller i alla fall begränsa möjligheten att kommentera än mer känns fel, för tanken är ju att jag ska interagera med mina följare.

Någonstans på sociala medier måste jag ju fortfarande nästan finnas, för att ha kontaktvägar för nya bekanta och människor som vill nå mig i egenskap av kreatör och företagare. Många gånger är ju även chattfunktionerna som följer med en klart smidigare ingång till samtal än mejl och kontaktformulär på en hemsida. Jag vill fortfarande hänga med, se vad mina vänner gör, följa intressanta personer och verksamheter, ha en möjlighet att dela det som är viktigt för mig och ge min syn på verkligheten. Och jag kommer nog även fortsättningsvis att emellanåt posta händelser av mer personlig karaktär på Instagram, men jag har inte den minsta lust att slå knut på mig för att anpassa det jag gör efter ständigt förändrade visningsvillkor och algoritmer.

Så jag vet inte alls just nu. Att fortsätta planlöst som nu är ju också ett beslut, antar jag.

Den virkade figuren Trädtanten står och ropar i megafon.

Att ha vad man behöver och nyttja det man har

Jag har äntligen färdigställt Dubbelanka-tavlan som jag lite hastigt fuskade ihop för att vi behövde en ny logga (den vi nu använder på dubbelanka.se och @dubbelanka på Instagram). Det är jag naturligtvis nöjd med. Alltid skönt att kunna beta av något som legat och väntat länge, om så bara på en mental att-göra-lista.

Tillfredsställelsen är dock än större just tack vare att jag väntat så länge, och då det i sin tur berodde på att jag av olika anledningar inte kommit till skott med att införskaffa en sådan broderiram som jag tänkt mig för att montera tavlan i. Dessutom kunde jag inte riktigt komma fram till om jag skulle våga mig på att limma alla delarna och i så fall hur. Ja, så hela projektet blev liggande i en låda helt enkelt.

Tills jag häromsistens fick anledning att gå igenom en annan låda, just det, sybehörslådan.

Där låg den. Ramen! Jag hade absolut inget minne av att jag alls hade någon sådan i min ägo, uppenbarligen, för i så fall hade jag ju direkt letat efter den och lätt hittat den där. När jag nu såg den måste jag omedelbart plocka fram även tavlan, som i själva verket bestod av ett antal små formklippta tyglappar löst placerade på en större tygbit. Och den matchade ramen exakt i storlek!

Broderiramen var alltså precis vad jag hade tänkt köpa, men planerna hade på sistone lagts på hyllan huvudsakligen på grund av att jag har köpstopp. Att då hitta den nu var därmed perfekt i alla avseenden, inte bara för att den passade så precis, utan även för att jag genom att vänta hade hindrat mig själv från att köpa något som det visade sig att jag verkligen inte behövde köpa. Nu fick jag i stället glädjas åt att använda något jag redan hade, och som bara hade legat där oanvänt i en massa år. Bättre för såväl miljö och ekonomi som välbefinnandet!

Sådant gör livet lite extra njutbart för en stund.

Nu blev jag också mer eller mindre tvungen att fatta beslut om hur jag skulle färdigställa tavlan. Att sy fast alla de små bitarna kändes inte alls lockande eller lovande, och textillim riskerade att förstöra hela konstverket om det blötte igenom tyget och färgade det. Så det blev en helt annan lösning: limstift för papper. Det verkar funka, men det får väl tiden utvisa.

Just nu behöver vi bara inreda den studio där jag tänkt hänga tavlan också. Till dess finns det ändå gott om tomma, vita väggar som bara väntar på att komma till dekorativ användning, så det projektet kan vi nog skjuta på i några år till utan problem.

Däremot har jag idéer till en form av tittskåp som också ska få bli ett Dubbelanka-projekt om det lämpar sig så. I väntan på tillfälle (och besked från den andra ankan om huruvida han ville bygga själv) hade jag även tvingats skjuta på inköp av det tittskåp jag spanat in. Under tiden föll min blick häromdagen i stället på en trave utsorterade lådor av olika slag som sambon för länge sedan frågat om jag hade någon användning för. Hittills hade jag inte kommit på någon sådan, men nu såg jag plötsligt en!

Inspirerad av den senaste tidens fynd ser jag nu för mig att detta tittskåpsprojekt ska få som delutmaning att vi inte ska göra några som helst inköp till det, bara använda det vi har och skapa själva. 3D-utskrifter är en gråzon här, men vi kan ju försöka se hur långt vi kommer utan dem i alla fall.

Skatter från farmors syskrin

Lagningen av kuddfodralet häromsistens föranledde en djupdykning i min stora sybehörslåda. Där finns en stor del av de handarbetsrelaterade ting jag ärvt efter min farmor, bland annat alla hennes gamla fina askar med brodergarn.

Jag vill skriva brodERIgarn, precis som den stora majoriteten på internet, men alla ordböcker säger brodERgarn, sammansättning till verbet brodera, och jag är tydligen klart mer språkvetare än textilhantverkare (än så länge?), eller bara nervös och vill helgar(n)dera mig.

Hur som helst, för någon som aldrig broderat igen ett hål förut har jag åtminstone väldigt mycket brode… Jag har gott om trådar avsedda för ändamålet!

Farmors gamla fina syskrin. Joxe för storleksjämförelse.

Jag äger även otroligt många andra små redskap och tillbehör som kan behövas för allehanda handarbeten, insåg jag. Givetvis visste jag på ett ungefär vad jag hade, inte minst då jag vid tillfället då jag ärvde farmors syskrin organiserade om och flyttade över det mesta av dess innehåll till just den där sybehörslådan. Men det var ett tag sedan, och sedan dess har jag alltså främst virkat. Jag kom därför inte ens ihåg att jag också har en massa stickor.

Efter alla år med virkning har jag förstås mängder av garn av alla fasoner, så egentligen har jag väl ingen riktig anledning att inte lära mig sticka också nu då. (Om jag inte redan kan det, efter att ha gjort det i barndomen? Är det som att cykla, att det sitter kvar i muskelminnet?) Fast mitt huvudargument är ändå att så många andra kan sticka att just jag inte behöver göra det också. Så det kan väl få vänta lite till.

Diverse fynd från sybehörslådan.

Jag är så förtjust i de där gamla askarna, som jag visserligen kom ihåg från förr, och när jag rotade igenom … hrm … brodergarnet hittade jag små glömda skatter i form av någon knapp här, en nål där, tidningsurklipp med mönster, spår av farmors händer i form av prydliga knutar och smarta små knep för att hitta, ordna, hålla saker på plats. Plötsligt var jag redo att känna kopplingen till min farmor på ett sätt jag inte gjort tidigare.

Det låg liksom helt rätt i tiden. Arbetet med min bok har gett mig anledning att tänka på farmor ofta på sistone. Jag har nu insett hur mycket jag liknar henne, på gott och ont. Utan att jag riktigt tänkt på det tidigare var hon helt klart en av mina största förebilder när det kommer till handarbete i alla former. 

Med detta redan i tankarna blev det en desto starkare upplevelse att återse sakerna nu, och att se bandet mellan oss över generationer och årtionden. Det eviga kreativa skapandet, händernas behov av att pilla med smått, detaljerna, noggrannheten, lappa och laga, göra fint och ta hand om. Allt det har jag i blodet, det är ju precis så det alltid har känts. Autismen har definitivt ett finger med i spelet, men det är både i generna och minnena som de kreativa möjligheterna har lagrats i mig.

Eftersom det i farmors generation väl fortfarande ansågs rätt självklart att en kvinna kunde sy, sticka, virka och brodera för husbehov tänkte kanske inte så många på hur otroligt kreativ hon var. Hon fyllde inte bara sitt eget hem, utan även min familjs, med broderade dukar, tavlor, bonader och kuddar, stickade dockkläder, handdukar och lakan med monogram, raggsockor och allt annat vi kunde behöva. Så mycket smått, detaljerat, fantastiskt noga och skickligt utfört. Vilket tålamod! Den nivån kommer jag aldrig att komma upp till, men det gör inget. Jag är glad åt att prova på och lära mig lite av olika tekniker och förhoppningsvis sno ihop ett och annat av värde åtminstone för mig.

Och jag är glad att jag gav mig själv tillfälle att uppsöka farmors broder…garner. Det gjorde nämligen också att jag hittade en annan sak som var precis vad jag redan visste att jag behövde, men inte hade det blekaste minne av att jag redan ägde! Mer om det i ett annat inlägg.

Bonusfynd: blandad handarbetsläsning!

Fixa i stället för att förkasta

Egentligen är jag oerhört restriktiv med inköp och vill helst inte bidra till onödig nykonsumtion alls, men nu råkade det bli ett par billiga överdrag till soffkuddar ändå. Först när jag tvättat dem upptäckte jag att det ena kuddfodralet hade ett litet hål.

Eftersom det är långt tillbaka till butiken och det skulle ha blivit en omständlig och orimligt dyr affär att reklamera kuddfodralen, såg jag i stället tillfället att hitta på något kreativt för att laga hålet.

En lapp skulle förmodligen bli rätt ful så nära hörnet, så jag bestämde mig för att testa att laga hålet medelst broderi. Något dylikt har jag aldrig gett mig på förut (bara fått tusen tips om i mina flöden på sociala medier, så idén var verkligen inte egen), och jag tillät mig att hålla ambitionsnivån på en låg nivå. Men jag kom åtminstone på att jag kunde ha nytta av mina egna formar!

Med konturen markerad på tyget var det sedan ”bara” att gå loss på kuddfodralet med nål och tråd. Det blev okej. Inget jag normalt skulle visa upp i alla kanaler så här egentligen, men jag är nöjd med att jag inte nöjde mig.

Att kuddöverdraget var billigt gjorde det mer acceptabelt att riskera att göra något fult, men risken var samtidigt liten, då jag inte hade något att förlora. Ett hål vore ännu fulare. Och i vilket fall som helst går det ju alltid att vända på kudden. Däremot känns det bra att ha tagit hand om en vara som jag nu kunde göra användbar, i stället för att den annars förmodligen bara skulle ha kasserats. När den nu redan var producerad och även köpt av mig är det ju klart bättre att den kommer till användning än att den kostat en massa resurser helt i onödan.

Och så fick jag ju prova något nytt, ha roligt och vara fritt kreativ!

När jag ändå var igång fick det bli förstärkning av ett par redan från början klena sömmar också, så nu hoppas jag att jag slipper fler hål inom den närmaste tiden.

Nu har alla kuddar i soffan äntligen kläder på sig. Somliga med extra piff.

Camp NaNoWriMo, min NaNoEdMo 3

Så fort det blev april kastade jag mig in i den nya utmaningen som egentligen bara var en fortsättning på det jag nu redan var van vid. Skillnaden var dock att jag hade betat av en del parallella småprojekt och nu kände mig redo att ha bokredigeringen som huvudfokus. Och då blev det genast flera pass per dag och ofta flera gånger den tid som var det dagliga målet också.

Vad som överraskade mig då var en lite skrämmande känsla av att det verkade bli mer kvar att göra ju mer jag jobbade. Det kunde förstås inte stämma, men däremot blev det väl tydligare hur mycket jag hade att göra tack vare att jag lade mer tid på att hoppa omkring i mitt manus.

Faktum är att jag aldrig har jobbat med ett så omfattande textsjok på en och samma gång förut, och även om jag har en översiktlig lista över alla kapitelrubriker att navigera i är det svårt att få en rimlig föreställning om hur lång texten faktiskt är. Allt jag ser är ju de tecken som för stunden presenteras på min skärm.

Efter att ha fortsatt att flytta omkring stycken kors och tvärs genom texten, och dessutom nästan till min förtvivlan även skriva ännu mer nytt, kändes det emellanåt som ett projekt som jag aldrig skulle kunna ta mig igenom. Inte för att jag hade tröttnat på något vis, nej, tvärtom hade jag fått ännu mer inspiration efter att ha outat boken för ”hela världen”. Nu ville jag verkligen komma vidare lite fortare med den. Kanske var det en bidragande orsak till att det just började kännas som att jag inte skulle kunna ta mig igenom ens denna första redigeringsomgång. Arbetet verkade helt enkelt vara oändligt. Ja, jobbar man inte från början till slut med en text är den väl på sätt och vis också oändlig, eftersom det alltid finns mer att plocka med någonstans i den.

En vecka in i månaden blev det också för första gången lite svårare. Jag hade två större kapitel kvar som var särskilt svårhanterliga och där varken ordningen på underavsnitten eller innehållet i dem kändes givet på något sätt. Att det inte tog tvärstopp där har jag helt och hållet den dagliga utmaningen att tacka för. Det var så självklart att jag skulle fortsätta jobba med bokredigering varje dag att jag gjorde det även de dagar då det kändes omöjligt. Jag till och med konstaterade för mig själv att jodå, jag kommer att ta mig igenom det förr eller senare, för jag gör ju åtminstone lite åt det varje dag. Det var en trösterik tanke.

Själva Camp NaNoWriMo-målet (900 minuter) uppnådde jag, trots vad som kändes som en svacka kombinerat med ont om tid att ägna åt projektet, redan den 14 april.

Resultatet av tredje månadens bokredigering med hjälp av (Camp) NaNoWriMo.

Totalt fick jag ihop 2075 minuter bokredigering under april månad, det vill säga i snitt lite över en timme om dagen. Det kan låta lite när nu detta skulle vara mitt huvudfokus, men det är förmodligen klart mer än det skulle ha blivit utan den motiverande utmaningen.

Precis lagom till månadens slut blev jag också klar med den första stora genomgången av manuset. Nu har jag äntligen en sammanhängande text och är redo för ett gäng större strykningar följt av mer finlir och fokus på kvalitet i stället för kvantitet. Dessutom tänker jag testa att ta en paus från utmaningar som innebär dagliga mål. Jag vill absolut fortsätta att ha för vana att jobba med boken så ofta jag kan, vilket jag hoppas blir de flesta dagar ändå, men utan minimimål och därmed utan att det gör något om jag någon dag i veckan prioriterar andra projekt eller rentav tar någon dag ledigt för att jobba i trädgården och liknande.